top of page

MET een doel

DUIDELIJKE DOELEN

Wie duidelijke doelen heeft, gaat met meer goesting aan de slag. Daarom zorgen we er voor dat jij zelf een zicht hebt op de doelen die je moet bereiken (de verschillende sleutelcompetenties binnen de eindtermen). In jouw persoonlijke Voortgangsmonitor houden we samen bij hoever je staat in het bereiken van die doelen. Ben je starter of in ontwikkeling? Of ben je al competent of zelfs expert in bepaalde doelen? Zo hebben jij én je ouders altijd een zicht op hoever je staat en maken we je evolutie en groei letterlijk zichtbaar.

JE WEEKPLANNING

We werken niet met een vast lessenrooster, maar met een weekplanning. Hierin vind je alle sessies die worden aangeboden:

  • kringmomenten (dagstart, -afsluit, coach- en De MET-raad)

  • instructiemomenten, vraag- en oefenmomenten en remediëring van de tredevakken (wiskunde, wetenschappen en talen)

  • sportsessies

  • presentaties van medeleerlingen

  • inspiratiesessies van experten

Daarnaast is er ook voldoende ruimte om je persoonlijk werk in te plannen:

  • zelfstandige werktijd voor de trede- en andere vakken

  • eigen challenges

Ten slotte, plan je ook wekelijks een coachgesprek in met je leercoach.

DSC00429_edited.png

CHALLENGES

Jouw doelen bereiken doe je onder meer aan de hand van challenges (te vergelijken met een werkstuk). In een challenge vertrek je van wat jou aanspreekt, van een thema waar je veel vragen bij hebt, van een interesse die je wil uitdiepen of van een probleem dat je wil aanpakken. Soms werk je alleen aan een challenge, heel vaak samen met medeleerlingen. Je presenteert jouw challenge aan je medeleerlingen en je coach. Zij geven na afloop feedback onder de vorm van medals en missions.

TREDEVAKKEN

Bij de tredevakken (wiskunde, wetenschappen en talen) is een wekelijkse opbouw belangrijk en wordt er een vooropgesteld traject gevolgd door elke leerling. Je plant elke week, samen met je coach, de tijd in die je nodig hebt om de leerstof te verwerken, gaande van veel zelfstandig werk tot extra instructie- of oefenmomenten. Elke leerling volgt hierbij zijn eigen traject en krijgt de ondersteuning of de uitdaging die hij nodig heeft. 

Vanaf de tweede graad kan je ervoor kiezen om je pakket uit te breiden en extra uitdaging toe te voegen aan je tredevakken.

DSC00485_edited.png
_DSC0525_edited.jpg

HYBRIDE LEREN

Op De MET combineren we online en offline én formele en informele vormen van leren. Je gaat aan de slag met de handige tools van Google Education (claasroom, mail, drive, agenda, meet, enz.). Alles staat in de cloud. Zo kan je makkelijk zaken delen met jouw coach en met je medeleerlingen. Een laptop breng je mee of huur/koop je via De MET. 

Daarnaast gebruik je bepaalde handboeken (o.a. bij wiskunde, Frans, Latijn) en leer je door de presentaties en inspiratiesessies van anderen bij te wonen en van de dagelijkse kringgesprekken met je coachgroep.

EVALUATIE

We evalueren niet door examens en punten, maar wel door continue feedback en opvolging:

  • tijdens het wekelijks gesprek met jouw coach

  • bij de feedback in de vorm van medals en missions na de presentatie van een challenge

  • door tussentijdse testen en test-je-zelfs

  • tijdens de drie driehoeksgesprekken per schooljaar

  • in de reflectiebundel die je twee keer per jaar krijgt

 

In de digitale voortgangsmonitor wordt genoteerd welke eindtermen al bereikt zijn en welke nog op de planning staan. Zo volgen we samen het leerproces op.

de Met Headers coaches4_edited.png
_DSC0643-bewerkt.jpg

SPORT & BEWEGING

Een gezonde geest in een gezond lichaam! Op De MET kan je wekelijks kiezen voor verschillende uren sport in een wisselend aanbod. Zo kan je & tot 4 uur sport per week volgen. Ook tijdens de pauzes wordt er veel gesport: voetbal, basket, skaten, spikeball, tafeltennis, enzovoort! Op elk van onze leerhubs is er veel groene ruimte om te bewegen en te sporten.

bottom of page