Waarom
we De MET
hebben opgericht
Levenslang leren
MET goesting
MET elkaar
MET een doel
OP EEN ANDERE MANIER DEZELFDE DOELEN VERWEZENLIJKEN
In De MET volgen we dezelfde eindtermen als alle andere erkende scholen in Vlaanderen. Onze leerlingen moeten dezelfde doelen behalen. Onze aanpak om deze doelen te behalen is echter anders.
We kiezen voor:
-
een zeer sterk gedifferentieerd aanbod;
-
van sterk begeleid tot zelfstandig werk;
-
met een persoonlijke leercoach voor elke leerling;
-
waar authentieke verbinding, connectie en gelijkwaardigheid centraal staat.
Door onze aanpak stijgt de betrokkenheid van de leerling, is de leerwinst hoger en blijft de goesting om te leren levenslang behouden.
De MET GEEFT JE GOESTING OM EEN LEVEN LANG TE LEREN
De MET scholen zijn onafhankelijke, erkende en gesubsidieerde middelbare scholen die in 2019 opgericht zijn door enkele gedreven, ondernemende leerkrachten, onderwijsprofessionals van CEGO en ouders. Met de steun van het Transitieprogramma Leven, leren en werken in 2050 van ESF en de Vlaamse Overheid.
De MET heeft een unieke onderwijsaanpak ontwikkeld, die gebaseerd is op
-
wetenschappelijk onderzoek zoals het ABC-model van Deci en Ryan, waar autonomie (> pijler MET goesting), betrokkenheid (> pijler MET elkaar) en competentie (> pijler MET een doel) centraal staan
-
jarenlange ervaring van praktijktoepassingen zoals de Freinetscholen en de Agorascholen
Reeds meer dan 500 jongeren en hun ouders kozen voor het onderwijs van De MET en geven hiermee vertrouwen aan onze visie. Reeds meer dan 60 leerkrachten kozen ervoor De MET enthousiast mee vorm te geven als coach of expert!
"De MET gaat terug naar de essentie van leren,"
- de onderwijsinspectie (bij de toelichting van het inspectieverslag uit 2019-2020)
Onderwijs Hybride Organiseren
– Maak van je school een leerhub.
Mariet Vrancken - innovator binnen het secundair- en volwassenenonderwijs
3 oktober 2023
Een school moet vandaag de dag niet meer gezien worden als een instituut dat op zichzelf staat, maar als onderdeel van een lerend netwerk. Het is de plaats waar kennisexperten en leerlingen samenkomen om te leren, kennis te delen en te co-creëren.
Dit boek, uitgegeven door LannooCampus, bevat praktische tips om zowel op het niveau van de leerling, de leraar als het bestuur te zorgen voor meer flexibiliteit en ownership. Dankzij het handige stappenplan transformeer je ook jouw school tot een echte hybride organisatie.
-
In haar boek haalt Mariet heel wat voorbeelden aan van innovatieve hybride structuren. Ook De MET wordt uitvoerig beschreven!
Mariet Vrancken is mede-oprichter van De MET.
Snel samen beslissen in 7 stappen
Annelies Somers, pedagogisch coördinator in Klasse
23 augustus 2023