top of page
A4-paper-DEMETblauw.png

Werken bij
De MET

Wil je net als wij een alternatief bieden aan jongeren binnen het huidige onderwijslandschap?
Heb je keiveel goesting om mee te pionieren, om samen met een gedreven team aan de slag te gaan?

De MET groeit en misschien ben jij wel de juiste persoon om met ons mee te groeien!

Word leercoach

Als leercoach coach leerlingen uit de eerste, tweede of derde graad bij hun leerproces.
 

Word leercoach met expertise

Als leercoach coach je leerlingen uit de eerste, tweede of derde graad bij hun leerproces.

Daarnaast zet je jouw specifieke vakkennis in als expert.

Word expert

Als expert zet je jouw specifieke vakkennis in in de eerste, tweede of derde graad.

Heb jij een

MET-mindset?

 

  • JA! Want jij wordt enthousiast van pionieren, van samen zoeken, proberen en leren. 

  • JA! Want jij kan omgaan met de verandering, twijfel en onzekerheid van pionieren.

  • JA! Want jij bent je bewust van het feit dat pionieren een extra inspanning vraagt (veel overlegmomenten, samen materialen ontwikkelen, uitproberen, aanpassen, soms eens falen en daaruit leren).

  • JA! Want jij durft uit je comfortzone gaan om te experimenteren, om het eens anders aan te pakken dan je gewend bent, om de gulden middenweg te vinden tussen vasthouden en loslaten.

 

Je hebt een growth mindset!

Je ziet falen als een kans om te groeien en de successen van anderen als een kans om bij te leren. Je wordt enthousiast van uitdagingen en houdt vol bij tegenslagen. Je staat open voor kritiek en wil daaruit leren. Je wil jezelf blijven ontwikkelen en je reflecteert regelmatig over je eigen functioneren.

 

Je hebt een hands-on mentaliteit!

Je neemt graag initiatief en kan daarbij afstemmen binnen een team. Je bent een doener die graag actief aan de slag gaat. Je bent een doorzetter en je wilt je vaardigheden graag uitbreiden.

Werken ‘MET goesting’

  • Je weet hoe je als coach impact hebt op het welbevinden en de betrokkenheid van de leerling.

  • Je coacht jongeren naar enthousiasme en ‘zin in leren’

  • Je vergroot het zelfvertrouwen, de veerkracht en het welbevinden van de leerling.

  • Je empowert leerlingen door in te zetten op hun capaciteiten en talenten. 

  • Je begeleidt leerlingen zodat ze meer zelfkennis en zelfbewustzijn ontwikkelen.

  • Je gebruikt groeigerichte taal die leerlingen motiveert. 

  • Je hebt een groot vertrouwen in kinderen en jongeren en straalt dat ook uit in je taal en manier van handelen.

Werken ‘MET elkaar’

  • Je krijgt energie van samenwerken en bent een teamspeler.

  • Je maakt gemakkelijk verbinding met kinderen en jongeren en doet dit vanuit gelijkwaardigheid. 

  • Je reikt geen oplossingen aan, maar begeleidt leerlingen om zelf tot oplossingen te komen. 

  • Je geeft niet op als de relatie met een leerling niet meteen werkt, maar bedenkt steeds andere mogelijkheden om in verbinding te gaan.

  • Je krijgt energie als je leerlingen ziet groeien. Je ziet ook de kleine stappen en kan deze benoemen naar de leerling toe. 

  • Je werkt graag met (een groep) jongeren en je maakt tijd voor de dynamiek in de groep.

  • Je kan goed om met diversiteit binnen groepen en ziet dit als een meerwaarde. 

  • Je wil werken in een organisatie die gelijkwaardigheid onder collega’s hoog in het vaandel draagt. Een klassieke hiërarchische structuur is niet je ding. Je houdt ervan om mee beslissingen te kunnen nemen en deze ook bij te sturen waar nodig.

Werken ‘MET een doel’

  • Je hebt ervaring met differentiëren, je focust op het leerproces van leerlingen en kijkt procesgericht.

  • Je begeleidt leerlingen naar zelfsturing waarin ze hun verantwoordelijkheid en autonomie over hun eigen leerproces in handen nemen. 

  • Je weet de juiste balans te hanteren tussen loslaten (vertrouwen geven) en ondersteunen.

  • Je zoekt samen met de leerlingen hoe ze de sleutelcompetenties en de eindtermen kunnen bereiken via challenges, inspiratiesessies en tredevakken.

  • Je hebt een brede interesse en leerinhoudoverschrijdend werken is voor jou vanzelfsprekend.

  • OCHTENDOVERLEG
    Elke werkdag (8u30-9u) start met een overlegmoment. Hierin bespreken we o.a. de planning van de dag en week.

  • OVERLEG
    Doorheen de week zijn er verschillende overlegmomenten tijdens of vlak na de schooluren. Dit kan o.a. gaan over de ontwikkeling van je leergebied, het delen van materialen of over verschillende aspecten van de uitbouw van De MET.

  • MET Z'N ALLEN OVERLEG
    Drie keer per jaar komt het hele team van alle MET-vestigingen samen op het MET z’n allen-overleg voor overleg en opleiding.

OVERLEG, SAMENWERKING EN PROFESSIONALISERING: 
 

De MET is een LERENDE ORGANISATIE. Als organisatie en als team zitten we volop in een leer- en groeiproces: wat houdt de transitie in die we in de praktijk proberen te brengen in het onderwijs, wat is daar allemaal voor nodig, hoe organiseren we ons als organisatie, als team, hoe dragen we ons verhaal uit, …

 

Er zijn veel leervragen en onderzoeksvragen die op ons pad komen. We gaan hier als team en als organisatie (bestuur, ouders, leerlingen) mee aan de slag. We maken bewust tijd en ruimte voor dit leer- en groeiproces.

Snel samen beslissen in 7 stappen

Annelies Somers, pedagogisch coördinator in Klasse

23 augustus 2023

Met een groter team toch samen beslissen: De MET Leuven zocht naar een doeltreffende aanpak. Uit de blokkendoos van Sociocratie 3.0 rolden 7 stappen om inclusief en efficiënt te vergaderen.
Website_Handgebaren.png
bottom of page