
EEN DAG
OP DE MET
Hoe verloopt een schooldag op De MET
Check-in
8.30 u. - 9.00 u.
De MET opent de deuren om 8.30 u. Je komt aan op De MET tussen 8.30 u. en 9.00 u. Het ideale moment om even bij te praten of je agenda al eens te overlopen. De coaches en experten zitten ondertussen samen voor het dagelijkse ochtendoverleg.
Dagstart
9.00 u. - 09.30 u.
Om 9.00 u. start je de dag samen met je groep en coach in de kring. Hier komen naast de actualiteit ook transversale leerdoelen als burgerschap, cultuurbeschouwing, samenwerken, sociaal-relationele competenties, samenleven en onderzoekscompetenties aan bod.
Werktijd
09.30 u. - 12.30 u.
13.30 u. - 15.30 u. (woe. tot 12.00 u.)
In de werktijd ga je naar
-
lessen en presentaties
-
instructiemomenten
-
vraag- en oefenmomenten
Of werk je zelfstandig aan je eigen taken, opdrachten en challenges.
Er is wekelijks een divers aanbod voor sport. Alle soorten sporten komen aan bod.
Je hebt ook wekelijks een coachgesprek van een half uur met je persoonlijke leercoach. Je leercoach helpt je bij het plannen van je werk en bij je leerproces.
Lunchpauze en S-tijd
12.30 u. - 13.30 u.
We lunchen samen in De MET. Je brengt je eigen lunchpakket mee en kan indien nodig iets opwarmen.
Tijdens de S-tijd kan je sporten, een spel spelen, lezen, wandelen, praten... De S-tijd is schermloze tijd.
Dagafsluit
15.30 u. - 16.00 u.
(woe. 12 - 12.30 u.)
Om 15.30 u. sluit je samen met je coach en coachgroep de dag af. Er is ruimte voor presentaties van challenges, om terug te blikken op de dag of om vragen te bespreken. Kringgesprekken zorgen ervoor dat we elkaar goed leren kennen, informatie kunnen delen en leren van elkaar.
Check-out
tot 17.00 u.
Na de dagafsluit kan je nog tot 17.00 u. op De MET blijven. Om 17.00 u. sluit De MET zijn deuren. De coaches en experten maken van deze tijd gebruik om te overleggen met elkaar.
HOE ZIET HET LESSENROOSTER ERUIT?
We werken op De MET niet met een vast lessenrooster, maar met een weekplanning.
In die weekplanning staan alle lessen, instructiemomenten, vraag- en oefenmomenten, presentaties en sportlessen voor die week.
Je plant hierin ook wanneer je zelfstandig aan je taken, opdrachten en challenges zal werken.
Xander legt het uit >>

WAAROM WE WERKEN MET DUIDELIJKE DOELEN
Wie duidelijke doelen heeft, gaat met meer goesting aan de slag!
Daarom zorgen we er voor dat niet enkel de leerkrachten, maar ook jij zelf een zicht hebt op de doelen die je moet bereiken (de eindtermen). In jouw persoonlijke Voortgangsmonitor houden we samen bij hoever je staat in het bereiken van die doelen. Zo hebben jij én je ouders altijd een zicht op hoever je staat en maken we je evolutie en groei letterlijk zichtbaar.
HOE WE EVALUEREN
Op De MET wordt er gewerkt met permanente evaluatie.
Dit wil zeggen dat er op meerdere momenten gekeken wordt naar hoe ver je staat in het bereiken van de doelen (de eindtermen).
We werken niet met examenperiodes, maar met tussentijdse toetsen en testen.
Drie keer per jaar zit je tijdens een driehoeksgesprek samen met je leercoach en je ouders om te evalueren hoe het gaat. Je krijgt daarnaast twee keer per jaar een feedbackbundel met een stand van zaken per doel (het 'rapport'). Daarin wordt er gekeken naar wat er al goed loopt (medals) en wat nog beter kan (missions).

ONZE LEERKRACHTEN ZIJN EXPERTEN EN COACHES
De MET-leerkrachten worden aangesproken bij hun voornaam. Ze zijn elk expert in één of meerdere vakken. Sommige leerkrachten zijn ook vaste leercoach van een coachgroep.


WAT IS HYBRIDE LEREN
Op De MET combineren we online en offline én formele en informele vormen van leren.
Je gaat online aan de slag met de handige tools van Google Education (classroom, mail, drive, agenda, meet, enz.). Daarnaast gebruik je handboeken (o.a. bij wiskunde, Frans, wetenschappen, Latijn).
We leren op formele wijze tijdens lessen, presentaties en instructiemomenten. En ook op informele wijze tijdens de kringen met je coachgroep.
Je kan ervoor kiezen om, mits goede afspraken met je leercoach en ouders, wekelijks een dag van thuis uit te werken.
EEN WARME SFEER
Op De MET zetten we extra in op een warme en fijne sfeer. Je spreekt de leerkrachten aan met hun voornaam, er is ruimte voor jouw verhaal en beleving en er is aandacht voor hoe het loopt in de groep. Tijdens de pauzes kan je sporten, wandelen, lezen of gewoon een babbeltje doen.
We laten jou ook kennismaken met de principes van verbindende en herstelgerichte communicatie en leren hoe je deze kunt inzetten. We leren dat ieders stem telt.


DIVERSITEIT ALS STERKTE
Op de MET zitten leerlingen met een zeer uiteenlopende achtergrond (op sociaal-economisch, cultureel, religieus en psychologisch vlak) en met diverse noden (op vlak van leren en samenleven). We leren respect te hebben voor elkaars eigenheid en voor het feit dat ieders noden een eigen aanpak vragen binnen onze leeromgeving. Daarom zijn onze groepen bewust geen jaarklassen en niet opgesplitst per studierichting. Zo zetten we diversiteit in als sterkte en hoort iedereen erbij!
MEERDAAGSE UITSTAPPEN
We bouwen aan een divers aanbod van meerdaagse uitstappen. Gaande van zee-, stads- of bosklassen tot een meerdaagse uitstap naar het buitenland.
Via Erasmus+ gaan we ook op bezoek bij andere Europese scholen. Zo gingen we al naar Nederland en naar Polen.
Nieuwsgierig? Bekijk de website met het volledige reisverslag van de reis naar Polen

Videoverslag door Paul Van der Fraenen