PIJLERS

1

MET een doel

In De MET ga je aan de slag met challenges, masterclasses en trede-inhouden om samen gepersonaliseerd en gedifferentieerd te leren. 

Alle leerdoelen komen aan bod in het kader van de eindtermen (opgesteld door de Vlaamse overheid). In jouw persoonlijke Voortgangsmonitor houden we bij hoever je staat in het bereiken van deze én van je persoonlijke doelen.

In De MET werk je met een persoonlijke weekplanning. In het begin zal je coach dat samen met jou doen, maar gaandeweg leer je dit zelf te doen. Zo zorgen we er samen voor dat je leert plannen en naar je doelen toe werken.

In een challenge vertrek je van wat jou aanspreekt, van een thema waar je veel vragen bij hebt, van een interesse die je wil uitdiepen of van een probleem dat je wil aanpakken. Soms werk je alleen aan een challenge, heel vaak samen met medeleerlingen.

 

In een challenge ga je binnen een vaste structuur met je onderzoeksvraag aan de slag. Je stelt eerst een stappenplan op waarin je bedenkt hoe je te werk zal gaan. In de onderzoeksfase zoek je vervolgens de nodige informatie op. Na de verwerkingsfase presenteer je de antwoorden op jouw onderzoeksvraag op een door jouw gekozen manier (dit kan een presentatie zijn, een rondleiding, een tentoonstelling, een kunstwerk, een tekst, ...). Tot slot bespreek je met je coachgroep en met je coach wat goed ging en wat een volgende keer nog kan verbeteren. Deze feedback houd je bij in een monitor.

 

In masterclasses doe je nieuwe kennis op en werk je aan nieuwe competenties met de hulp van de coaches, medeleerlingen, ouders of experts buiten De MET. Masterclasses worden wekelijks ingepland en kunnen verschillende vormen aannemen: een uiteenzetting of presentatie, een hands-on workshop of uitleg over een specifiek onderdeel. Deze masterclasses kunnen doorgaan op De MET, online of op verplaatsing.

Enkele voorbeelden van de masterclasses tot nu toe: wiskundeclub (Prof. Verstraelen, KULeuven), wetenschapslabo (Jip Helsen), atelier hout (ReUsed), leervragen stellen (Cego), drum (Egon Tanésy).

 

Bij de tredeinhouden (wiskunde, Frans, klassieke talen) is een wekelijkse opbouw belangrijk. Je plant elke week, samen met de experten, de tijd in die je nodig hebt om de leerstof te verwerken, gaande van veel zelfstandig werk tot extra ondersteuning. Elke leerling volgt hierbij zijn eigen traject en krijgt de ondersteuning die hij nodig heeft. 

Heb je interesse voor de klassieke talen, dan kan je Latijn toevoegen aan je traject.  

 

Een gezonde geest in een gezond lichaam! Op De MET kan je wekelijks kiezen voor 1 tot 4 uur sport in een wisselend aanbod. Hiervoor maken we gebruik van de accommodatie van het Universitair Sportcentrum van de KULeuven (sportkot) en van het zwembad van Sportoase in Heverlee.

 

© Copyright 2019 De MET

  • De MET Facebook
  • De MET instagram